terapia ruchem

Fizjoterapia pediatryczna

Fizjoterapia pediatryczna (inaczej fizjoterapia dziecięca) ma rozwijać, utrzymywać i przywracać maksymalne zdolności ruchowe i funkcjonalne najmłodszych pacjentów. Małe ciała, które dopiero uczą się radzenia sobie z wyzwaniami świata czy też automatycznych nawyków, potrzebują szczególnego wsparcia, aby wypracować zdrowe wzorce ruchowe i harmonijnie się rozwijać. 

W jaki sposób poprzez fizjoterapię pomagamy dziecku?

Przede wszystkim dbamy o to, aby nauczyć ciało dziecka odpowiednich nawyków ruchowych. Analizując jakość jego ruchu, możemy wskazać pomysły w jaki sposób pomóc mu go wykonać, tak aby był on jak najlepszy jakościowo i jednocześnie spokojnie w granicach możliwości dziecka. To ważne ze względu na całościowy rozwój psychoruchowy. Ucząc się np. właściwej koordynacji ruchowej, dziecko uczy się także koncentracji przez co zwiększa się jego szeroko pojęty potencjał do odkrywania i eksplorowania świata. W ten sposób możemy wpływać na usprawnienie rozwoju najmłodszych dzieci, a także przedszkolaków czy dorastającej młodzieży. Efekty terapii mogą obejmować m.in. pobudzenie układu nerwowego do prawidłowych reakcji na bodźce z otoczenia, pobudzenie zmysłów, zmniejszenie bólu mięśni i stawów czy skorygowanie postawy ciała. 

Jak przebiega wizyta?

Staramy się, aby wizyta w naszym ośrodku kojarzyła się dziecku przede wszystkim z dobrą zabawą. Wiemy jednak, że potrzebuje ono czasu żeby oswoić się z nową sytuacją. Aby mały pacjent poczuł się pewniej, na początku wizyty budujemy atmosferę bezpieczeństwa poprzez rozmowę z rodzicem. Rozmowa, czyli wywiad medyczny jest też pierwszą, bardzo ważną składową badania, dlatego zapytamy m.in.:

  • o to, co niepokoi rodziców
  • o przebieg ciąży i porodu
  • o przebieg rozwoju dziecka (np. kiedy pierwszy raz usiadło, zaczęło chodzić itp.)
  • o trudności pielęgnacyjno – opiekuńcze
  • czy dziecko na coś choruje, jeśli tak to jak przebiega leczenie

Następnie staramy się lepiej poznać z naszym małym pacjentem. Przeprowadzamy badanie neurologiczne, ortopedyczne oraz u dzieci do 12 m.ż. diagnostykę neurorozwojową. Jeżeli okaże się, że konieczna jest terapia ustalamy z rodzicami cele terapeutyczne i to w jaki sposób możemy je osiągnąć. Proces terapeutyczny składa się najczęściej z indywidualnie dobranej terapii manualnej oraz terapii ruchem. W dalszej części wizyty przeprowadzany jest także instruktaż ćwiczeń, jakie rodzic może wykonywać z dzieckiem w domu, tak aby zoptymalizować efekty terapii. W przypadku mniejszych dzieci przeprowadzamy również instruktaż pielęgnacyjny dobrany do potrzeb małego pacjenta.

Agnieszka Krajewska

Agnieszka Krajewska

Fizjoterapeutka dzieci 0-2 roku życia
Zobacz więcej
Karol Borkowski

Karol Borkowski

Fizjoterapeuta dzieci powyżej 2 roku życia
Zobacz więcej
katowice-osteopata

Kiedy szczególnie warto skorzystać z fizjoterapii pediatrycznej?

Z noworodkiem/ niemowlęciem, gdy:

  • urodziło się przedwcześnie 
  • napręża i wygina ciało w nienaturalny sposób
  • odgina główkę i ciało w literkę C
  • układa głowę zdecydowanie częściej w jedną stronę
  • ma spłaszczoną bądź asymetryczną czaszkę
  • często ma silnie zaciśnięte piąstki
  • nie lubi leżeć na brzuszku

 

Po ukończeniu 3 miesiąca:

  • ma trudność w utrzymaniu głowy przy noszeniu na rękach
  • „przelewa się” przez nasze ręce
  • leżąc na plecach nie unosi nóg do góry
  • nie utrzymuje kontaktu wzrokowego

 

Po ukończeniu 6 miesiąca:

  • na brzuchu nie podpiera się na rękach
  • leżąc na plecach nie bawi się stopami
  • nie robi obrotów
  • preferuje bawić się jedną ręką

 

Po ukończeniu 10 miesiąca:

  • nie pełza, nie czworakuje, jest mało ruchliwe
  • nie bawi się zabawkami na bokach

 

Po ukończeniu 12 miesiąca:

  • nie siada samodzielnie
  • nie wstaje przy meblach

 

Po ukończeniu 16 miesiąca:

  • nie chodzi samodzielnie 

 

Ze starszakiem:

  • wady postawy 
  • wady kręgosłupa: skolioza, powiększona lordoza, powiększona kifoza, plecy okrągłe, plecy płaskie
  • siad w sposób asymetryczny (przechylanie tułowia wyraźnie w jedną stronę)
  • siad w literkę „W”
  • w pozycji stojącej znaczne przodopochylenie miednicy 
  • stanie/ chodzenie na palcach
  • znacznie wypięty do przodu brzuszek
  • chwiejny chód, problemy z równowagą i koordynacją
  • wzmożone lub obniżone napięcie mięśniowe
  • odstające/ nierówne łopatki i ramiona, zgarbiona postawa
  • asymetryczne ustawienie głowy, barków, tułowia, miednicy
  • koślawe/ szpotawe kolana, przeprosty w kolanach
  • wadliwe ustawienie stóp: stopy koślawe, szpotawe, piętowe, końskie, przywiedzeniowe
  • stany po urazach/ wypadkach 
  • gdy dziecko wykazuje zbyt małą lub zbyt dużą aktywność ruchową
  • problemy ze stawem skroniowo-żuchwowym

Zapoznaj się z artykułami naszych terapeutów z osteopatii

Godziny Otwarcia

Poniedziałek - Piątek8.00 - 20.00
SobotaClosed
NiedzielaClosed


Umów Wizytę


Warning: preg_match(): Unknown modifier '/' in /home/osetocom/domains/osteo.com.pl/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/inc/control.class.php on line 688